*

Kaikki blogit puheenaiheesta Koulu

Koulu rajoittaa oppilaiden perusoikeutta; sananvapautta

Sananvapaus on yksi suomalaisten perusoikeuksista, myös kouluissa. Tuo perusoikeus on kirjoitettu mm. perustuslakiin seuraavasti: "Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia."

Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä voidaan siis antaa säätämällä asiasta laki.

Uskonnot ja katsomukset kouluopetuksessa

Pari aktiivista ateistia on viime aikoina ilmaissut minulle näkemyksensä, jonka mukaan kouluissa ei pitäisi opettaa lainkaan katsomusaineita - ei tunnustuksellisena, eikä yleisenä, kaikille yhteisenä esittelynä. En ole toistaiseksi vakuuttunut perusteluista.

 

Kyse ei siis ole minkään uskonnon mukaisesta opetuksesta, vaan yleisestä tutustumisesta katsomusten moninaisuuteen samaan tapaan, kuten maantiedossa tutustutaan eri valtioihin. Aine olisi kaikille yhteinen

 

Perusteluja puolesta:

Kristillisiä arvoja tulisi kunnioittaa kouluissa ja päiväkodeissa

Suomi on kristillinen maa ja sitä tulisi kunnoittaa myös kouluissa ja päiväkodeissa.

Rakas Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Isänmaan eteen ovat edeltävät sukupolvet tehneet valtavan työn. Rakentaneet maan, jakaneet rikkailta köyhille, kärsineet puutetta ja nälkää sekä antaneet terveytensä ja henkensä puolustaessa tätä arvokasta maata. Mutta aina viesti on ollut selvä - kaveria ei jätetä.

Ujot oppilaat tarvitsevat helpparit

Koulut alkavat - jippii?

Kohta taas kaikki Suomen oppivelvollisuusikäiset ovat koulutiellä koululaisina, osa ehkä(?) kiusattuina - miksi? Lisäksi on suuri joukko niitä jotka ovat oppivelvollisuusiän ylittäneet mutta opiskelevat yhä, ja hyvä niin. Kun henkilö siirtyy koululaisesta opiskelijaksi niin se yleensä merkitsee myös sitä, että joutuu osaksi uutta yhteisöä, kuten joutuu niin moni muukin.

Kouluruoka - joka vuosi pahaa

Kouluruoka on jälleen esillä, niin kuin se joka vuosi yleensä on - lähes aina negatiivisessa valossa. Tällä kertaa se on esillä Saarioisten entisen toimitusjohtajan ansiosta, joka totesi "Maksullinen kouluruoka lisäisi ruuan arvostusta". Nyt ruokaa jää ilmeisesti syömättä ja hävikki on kasvanut.

Uskottava tapa viedä koulu uudistuksen tielle.

 

Kahdessa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa on luotu kouluille hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat toiminnan  indikaattorit. Tavoitteena oli luoda universaaleihin hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat suomalaisen hyvän koulun arvioinnin syvät ilmaisimet. Syvien vahvuuksien koulu- hankkeessa 2010-2014 oli mukana kuusi pilottikoulua ja Kasvuyhteisöllisyyskoulun indikaattorit hankkeessa 2015-2017  kymmenen koulua eri puolilta Suomea,  henkilökuntaa yli 600, oppilaita lähes 5000, opetusryhmiä n. 300.

Eurooppalainen Suomi tarvitsee lisää kansainvälisyyttä kouluihin

Euroopassa juhlittiin kuluvalla viikolla Eurooppa-päivää. Kun EU:n perusta valettiin Roomassa 60 vuotta sitten, Eurooppa oli jaettu muurein ja piikkilangoin. Ajatus hiilen ja teräksen rauhanomaisesta jakamisesta oli terve tuulahdus. Idea kasvoi visioksi Euroopasta, jolla on yhteiset arvot. Tavoitteena oli myös rauha ja kansojen hyvinvointi. Näissä EU on onnistunut.

Onko tämä totta? Hyvä kasvaa kouluissa!

 

Suomalaisissa kouluissa tapahtuu paljon hyvää kehittämistyötä, josta ei  juurikaan mediassa puhuta, koska se ei sisällä kielteisiä uutisia. Nyt on niin hyvää kerrottavaa, että kysytään: voiko tämä olla edes totta. Kyllä se voi.

Syvien vahvuuksien koulu- hankkeessa 2010-2014 oli mukana kuusi pilottikoulua ja Kasvuyhtei-söllisyyskoulun indikaattorit hankkeessa 2015-2017  kymmenen koulua eri puolilta Suomea,  henkilökuntaa yli 600, oppilaita lähes 5000, opetusryhmiä n. 300.

Halutaanko kouluun muutosta - Miksi herätä kouluun?

Kahdessa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa on luotu kouluille hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat toiminnan  indikaattorit. Tavoitteena oli luoda universaaleihin hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat suomalaisen hyvän koulun arvioinnin syvät ilmaisimet. Syvien vahvuuksien koulu- hankkeessa 2010-2014 oli mukana kuusi pilottikoulua ja Kasvuyhteisöllisyyskoulun indikaat-torit hankkeessa 2015-2017  kymmenen koulua eri puolilta Suomea,  henkilökuntaa yli 600, oppilaita lähes 5000, opetusryhmiä n. 300.

Vaaliblogi 3: Koulut kuntoon, ja kunnossapitoon

Suomi on täynnä sairaita taloja, ja suuri osa niistä on julkisia rakennuksia: Kouluja, päiväkoteja, sairaaloita, virastoja, ..., meidän yhteistä omaisuuttamme.

Mikä on mennyt pieleen? Miksi suomalaiset rakennusyhtiöt eivät kykene rakentamaan taloja, jotka eivät homehdu, joissa on turvallista asua, opiskella ja työskennellä? Miksi Suomen kunnat ja valtio eivät kykene pitämään kiinteistöistään huolta?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä